Kompleksowe projektowanie organizacji ruchu
Blog
W jakich sytuacjach najczęściej dochodzi do zmiany organizacji ruchu?
Inwestycje budowlane, reorganizacja dróg i inne działania, które blokują jeden lub wszystkie pasy drogowe, wymagają zmian w organizacji ruchu. Robi się to przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale też w celu usprawnienia przemieszczania się danym odcinkiem drogi. W jakich sytuacjach należy wykonać zmianę organizacji ruchu? Z jakimi formalnościami wiąże się takie działanie? Co należy uwzględnić w projekcie?
Kiedy znak drogowy nie jest ważny?
Ważnym elementem infrastruktury drogowej są znaki pionowe i poziome. Ich prawidłowe rozstawienie może znacznie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa na danej drodze. Dochodzi jednak do sytuacji, kiedy znaki stają się nieważne. Może mieć na to wpływ wiele czynników. Znaki powinny być odpowiednio ustawione i właściwie wykonane, żeby mogły zostać uznane za legalne.
Bezpieczeństwo pieszych jako priorytet organizacji ruchu drogowego
Projektowanie organizacji ruchu drogowego to ważna czynność, zarówno przy powstawaniu nowej drogi, jak i reorganizacji obecnej. Należy uwzględnić tak ważne kwestie, jak: zagrożenia, intensywność ruchu i ewentualnie istniejącą już infrastrukturę drogową. Bardzo ważne jest zatroszczenie się o bezpieczeństwo pieszych. Trzeba to przemyśleć już na etapie powstawania projektu i odpowiednio zaplanować położenie: przejść, chodników, oświetlenia, sygnalizacji i znaków poziomych i pionowych.
Z jakich narzędzi i programów korzystają projektanci organizacji ruchu?
Zarządzanie ruchem musi się opierać o odpowiednio przygotowany projekt, który będzie zgodny z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. W jaki sposób jest wykonywany?
Kto odpowiada za montaż znaków drogowych na ulicach?
Wszystkie znaki drogowe muszą być umieszczane na drogach zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Powinny być zamontowane po prawej stronie jezdni lub nad nią.
Nieczytelna organizacja ruchu. Najczęstsze błędy projektowe
Prawidłowa organizacja ruchu w miastach, dzielnicach, wsiach sprawia, że transport osób i towarów odbywa się płynnie, a przechodnie mogą czuć się na ulicy bezpiecznie. Niestety zdarzają się błędy projektowe, które skutecznie utrudniają przemieszanie się pojazdów oraz wpływają negatywnie na bezpieczeństwo na drogach. Na co więc zwrócić uwagę przemieszczając się samochodem, rowerem, a nawet pieszo?
Zmiana oznakowania drogi. Kiedy to jest możliwe?
Oznakowanie dróg nie może i nie odbywa się w sposób przypadkowy. Ustawianie znaków zarówno pionowych, jak i poziomych — malowanych na jezdni regulowane jest m.in. przez art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zobaczmy zatem, jak dokładnie wygląda proces zarządzania zmianami oznakowania dróg. Kiedy jest to możliwe?
Co powinien zawierać projekt organizacji ruchu drogowego?
Budowa drogi lub obiektów znajdujących się przy istniejących drogach wymaga przeprowadzenia reorganizacji ruchu, a to z kolei wymaga sporządzenia projektu organizacji ruchu drogowego. Dokument ten może wejść w życie, jeśli spełni restrykcyjne przepisy zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem. Elementy projektu znajdują się w paragrafie nr 5.
Jak prawidłowo oznakować wjazd na posesję?
W niektórych przypadkach wjazdy na prywatne posesje wyglądają tak, jak drogi lokalne. Trafiają na nie nieświadomi kierowcy, którzy potem w celu wyjechania rozjeżdżają czyjąś działkę. Nie jest to przyjemne ani dla kierowcy, który się zgubił, ani dla właściciela działki. W jaki sposób oznaczyć wjazd na posesję i czy wolno używać do tego oficjalnych znaków?
Kto odpowiada za projektowanie tymczasowej organizacji ruchu – inwestor czy wykonawca?
Realizacja inwestycji budowlanej może wymagać zajęcia pasa drogowego, co prowadzi do ograniczeń w ruchu. W takim przypadku trzeba otrzymać od zarządcy drogi stosowne zezwolenie. Kwestią sporną pozostaje odpowiedzialność za zapewnienie tymczasowej organizacji ruchu.