Zmiana oznakowania drogi. Kiedy to jest możliwe?

Oznakowanie dróg nie może i nie odbywa się w sposób przypadkowy. Ustawianie znaków zarówno pionowych, jak i poziomych — malowanych na jezdni regulowane jest m.in. przez art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zobaczmy zatem, jak dokładnie wygląda proces zarządzania zmianami oznakowania dróg. Kiedy jest to możliwe?

 

Oznakowanie dróg w świetle obowiązującego prawa

Poza wymienioną ustawą oznakowanie dróg regulowane jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r., w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym ruchem. Jak wynika z obu tych dokumentów, jedynie wybrane organy zarządzające ruchem danej kategorii mogą dokonywać zmian w rozmieszczeniu znaków. W przypadku dróg gminnych ruchem tym zarządza burmistrz, wójt lub prezydent miasta a nadzorem wojewoda.

Rozmieszczenie znaków pionowych i poziomych musi być potwierdzone tzw. zatwierdzeniem organizacji ruchu, którego wynikiem jest powstanie mapki z naniesionymi wspomnianymi znakami i potwierdzone pieczątką. Chcąc zmienić oznakowanie drogi, należy pamiętać, że zawsze należy odwoływać się do tego właśnie dokumentu, a zmiana organizacji ruchu może być tylko i wyłącznie przeprowadzona przez rozpatrzenie stosownego wniosku.

oznakowanie drogi

 

Kiedy można zmienić oznakowanie drogi?

Oznakowanie drogi może ulec na czas prowadzonych robót i inwestycji, w sytuacji, kiedy ruch drogowy ze względów organizacyjnych i bezpieczeństwa prowadzonych robót nie może odbywać się w dotychczasowy sposób i tym samym konieczna jest jego zmiana organizacji. Ruch tymczasowy musi być również zatwierdzony projektem. Jeśli wprowadzone zarządzeniem oznakowanie utrudnia codzienne życie mieszkańcom przyległych do danej drogi domostw, mogą oni narysować własny projekt zmiany organizacji ruchu i wraz z wnioskiem o jego dokonanie przesłać do podmiotu nadzorującego oznakowanie drogi. Bezwzględnej zmiany organizacji ruchu i oznakowania dróg wymagają sytuacje, w którym znaki wprowadzają w błąd, który skutkuje dużym problemem z ich interpretacją i tym samym są poważnym zagrożeniem dla zachowania porządku na drodze.

Kompleksowe projektowanie organizacji ruchu